Лінійні алгоритми у Скретч: що це таке та приклади

5
Хвилин читання

Що таке лінійний алгоритм?

Лінійний алгоритм Скретч — це послідовність команд, які виконуються без пропусків, повторень або вибору варіанта дій. Усе відбувається у сталому порядку, як у списку справ або інструкції. Простіше кажучи, лінійний алгоритм — це коли команди йдуть одна за одною, і кожна виконується обов’язково.

Наприклад, пригадай рецепт омлету, який готуєте на сніданок: розбити яйця, додати молоко, перемішати, додати сіль та спеції до смаку, вилити на сковорідку та  посмажити. Погодьтеся, зміна порядку дій може призвести до того, що страва вийде несмачною або ж взагалі не вдасться.

Так само відбувається і в Скретч. Лінійний алгоритм — це коли всі дії виконуються послідовно, одна за одною, без змін і пропусків. На відміну від нього, в алгоритмах із розгалуженням (умовами) є вибір: “якщо трапиться А — зроби одне, якщо B — зроби інше”. А цикл — це коли одна й та сама дія повторюється кілька разів поспіль. Уяви: лінійний алгоритм — це пряма дорога, розгалуження — перехрестя з різними напрямками, а цикл — коло, яким можна ходити знову і знову.

Читати далі: Алгоритми в Скретч: які є і як їх створювати

Як реалізувати лінійний алгоритм у Скретч?

Найпростіший спосіб зрозуміти, як працює лінійний алгоритм у Скретч — створити власний невеликий проєкт. Наприклад, нехай персонаж привітається, скаже кілька фраз і зробить рух. Робити такі алгоритми досить просто, цю навичку можна здобути вже на перших уроках ІТ-курсів для підлітків та дітей у JustSmart. Спробуймо зробити це зараз, дотримуючись такої інструкції:

  1. Обираємо спрайт (наприклад, Котика).
  2. Переходимо до вкладки “Код”.
  3. Додаємо блок “Коли натиснуто зелений прапорець” — це буде стартом нашої події.
  4. Додаємо блок “Сказати “Привіт!” дві секунди” — чудово, тепер наш спрайт привітається.
  5. Додаємо наступний блок: “Сказати “Я вчуся програмувати з  JustSmart!” 2 секунди”.
  6. Далі блок “Перейти 20 кроків”
  7. Останнім буде блок “Грати звук “няв””

Лінійні алгоритми у Скретч

Тепер, коли всі блоки додано, можемо перевірити, чи правильно наш спрайт виконує наші дії. За бажанням, можна додати інші блоки або ж прибрати кілька з прикладу. У цьому проєкті всі команди мають виконуватися одна за одною — без умов або повторень, оскільки ми це і записали. Це і є класичний приклад лінійного алгоритму в Скретч.

Читати далі: Як створювати геометричні фігури у Scratch: квадрати, кола, зірки та більше!

 

Ідеї проєктів з лінійними алгоритмами

Коли ми дізналися, що таке лінійні алгоритми Скретч та як вони працюють, можемо спробувати створити ще кілька невеликих проєктів. Це не лише цікаво, а й корисно — допомагає закріпити нові знання на практиці та розвиває впевненість у своїх силах у програмуванні. Діти, які відвідують курс по Scratch, зазвичай починають саме з таких простих, але не менш цікавих проєктів:

  • Анімація “Ранок спрайта”

Спрайт прокидається, чистить зуби, снідає, виходить з дому — усе по черзі.

  • Кіт, який розповідає історію

Кіт говорить кілька фраз, змінює фон, рухається сценою. Такий проєкт дозволяє поєднувати мовлення, рух і візуальні ефекти.

  • Запуск космічного корабля

Натискання на зелений прапорець запускає послідовність дій: “3… 2… 1…”, запуск звуку, зліт корабля. Все просто, поетапно й дуже видовищно!

  • Музичний виступ

Персонаж грає ноти або виконує танець — крок за кроком. Кожен рух або звук — це окрема команда, яка виконується у чітко заданому порядку.

  • Подорож капібари

Спрайт-капібара повільно проходить лабіринт або джунглі, коментуючи свої дії. Такий проєкт легко адаптувати до власної фантазії: змінити фон, персонажів або діалоги.

Ці ідеї можна реалізувати самостійно або в межах курсу по Scratch. Головне — не боятися  експериментувати з блоками та створити простір для творчості та уяви!

Читати далі: Scratch команди: огляд, приклади та поради для створення крутих проєктів

 

Проєкти наших учнів

Кожен новий проєкт у Scratch — це маленький крок до великих ідей. Учні онлайн-школи JustSmart вже створили десятки історій, анімацій і пригод, використовуючи лінійні алгоритми. Перегляньте ці приклади, щоб надихнутися, побачити, якими є перші кроки в програмуванні, та, можливо, надихнути дитину придумати щось власне!

Вивчаючи Scratch, діти не лише програмують, а й постійно стикаються з англомовними командами та інтерфейсом. Саме тому поєднання курсу з англійською для дітей в JustSchool — це подвійна користь: практична мова в дії + навички майбутнього.

Спробуйте навчання в JustSmart безкоштовно

 

Чому важливо вивчати лінійні алгоритми

Лінійні алгоритми — це ідеальна відправна точка у світі програмування. Їхнє вивчення закладає основу для подальшого розвитку навичок і допомагає дитині відчути перші успіхи вже після кількох занять.

По-перше, вивчення лінійних алгоритмів сприяє розвитку логічного мислення. Коли дитина будує послідовність дій, вона вчиться мислити структуровано: що має бути спочатку, що — після, як один крок впливає на інший. Це навичка, яка корисна не лише в програмуванні, а й у навчанні загалом.

По-друге, знання лінійних алгоритмів може стати міцним підґрунтям для подальшого вивчення Скретч, уміючи будувати такі алгоритми, дитина зможе легко опанувати наступні кроки: умови, цикли, події тощо.

По-третє, це надзвичайно мотивує продовжувати. Навіть найпростіші проєкти в Скретч із лінійними алгоритмами працюють «із першого кліку», а це ключ до зацікавлення та регулярного навчання. Тож якщо ваша дитина цікавиться технологіями — саме час спробувати курс по Scratch або створити власний проєкт за нашими прикладами.

Спробуйте навчання в JustSmart безкоштовно

Читай також