- Що таке лінійний алгоритм?
- Як реалізувати лінійний алгоритм у Скретч?
- Ідеї проєктів з лінійними алгоритмами
- Проєкти наших учнів
- Чому важливо вивчати лінійні алгоритми
Що таке лінійний алгоритм?
Лінійний алгоритм Скретч — це послідовність команд, які виконуються без пропусків, повторень або вибору варіанта дій. Усе відбувається у сталому порядку, як у списку справ або інструкції. Простіше кажучи, лінійний алгоритм — це коли команди йдуть одна за одною, і кожна виконується обов’язково.
Наприклад, пригадай рецепт омлету, який готуєте на сніданок: розбити яйця, додати молоко, перемішати, додати сіль та спеції до смаку, вилити на сковорідку та посмажити. Погодьтеся, зміна порядку дій може призвести до того, що страва вийде несмачною або ж взагалі не вдасться.
Так само відбувається і в Скретч. Лінійний алгоритм — це коли всі дії виконуються послідовно, одна за одною, без змін і пропусків. На відміну від нього, в алгоритмах із розгалуженням (умовами) є вибір: “якщо трапиться А — зроби одне, якщо B — зроби інше”. А цикл — це коли одна й та сама дія повторюється кілька разів поспіль. Уяви: лінійний алгоритм — це пряма дорога, розгалуження — перехрестя з різними напрямками, а цикл — коло, яким можна ходити знову і знову.
Читати далі: Алгоритми в Скретч: які є і як їх створювати
Як реалізувати лінійний алгоритм у Скретч?
Найпростіший спосіб зрозуміти, як працює лінійний алгоритм у Скретч — створити власний невеликий проєкт. Наприклад, нехай персонаж привітається, скаже кілька фраз і зробить рух. Робити такі алгоритми досить просто, цю навичку можна здобути вже на перших уроках ІТ-курсів для підлітків та дітей у JustSmart. Спробуймо зробити це зараз, дотримуючись такої інструкції:
- Обираємо спрайт (наприклад, Котика).
- Переходимо до вкладки “Код”.
- Додаємо блок “Коли натиснуто зелений прапорець” — це буде стартом нашої події.
- Додаємо блок “Сказати “Привіт!” дві секунди” — чудово, тепер наш спрайт привітається.
- Додаємо наступний блок: “Сказати “Я вчуся програмувати з JustSmart!” 2 секунди”.
- Далі блок “Перейти 20 кроків”
- Останнім буде блок “Грати звук “няв””
Тепер, коли всі блоки додано, можемо перевірити, чи правильно наш спрайт виконує наші дії. За бажанням, можна додати інші блоки або ж прибрати кілька з прикладу. У цьому проєкті всі команди мають виконуватися одна за одною — без умов або повторень, оскільки ми це і записали. Це і є класичний приклад лінійного алгоритму в Скретч.
Читати далі: Як створювати геометричні фігури у Scratch: квадрати, кола, зірки та більше!
Ідеї проєктів з лінійними алгоритмами
Коли ми дізналися, що таке лінійні алгоритми Скретч та як вони працюють, можемо спробувати створити ще кілька невеликих проєктів. Це не лише цікаво, а й корисно — допомагає закріпити нові знання на практиці та розвиває впевненість у своїх силах у програмуванні. Діти, які відвідують курс по Scratch, зазвичай починають саме з таких простих, але не менш цікавих проєктів:
- Анімація “Ранок спрайта”
Спрайт прокидається, чистить зуби, снідає, виходить з дому — усе по черзі.
- Кіт, який розповідає історію
Кіт говорить кілька фраз, змінює фон, рухається сценою. Такий проєкт дозволяє поєднувати мовлення, рух і візуальні ефекти.
- Запуск космічного корабля
Натискання на зелений прапорець запускає послідовність дій: “3… 2… 1…”, запуск звуку, зліт корабля. Все просто, поетапно й дуже видовищно!
- Музичний виступ
Персонаж грає ноти або виконує танець — крок за кроком. Кожен рух або звук — це окрема команда, яка виконується у чітко заданому порядку.
- Подорож капібари
Спрайт-капібара повільно проходить лабіринт або джунглі, коментуючи свої дії. Такий проєкт легко адаптувати до власної фантазії: змінити фон, персонажів або діалоги.
Ці ідеї можна реалізувати самостійно або в межах курсу по Scratch. Головне — не боятися експериментувати з блоками та створити простір для творчості та уяви!
Читати далі: Scratch команди: огляд, приклади та поради для створення крутих проєктів
Проєкти наших учнів
Кожен новий проєкт у Scratch — це маленький крок до великих ідей. Учні онлайн-школи JustSmart вже створили десятки історій, анімацій і пригод, використовуючи лінійні алгоритми. Перегляньте ці приклади, щоб надихнутися, побачити, якими є перші кроки в програмуванні, та, можливо, надихнути дитину придумати щось власне!
- Проєкти учнів Scratch 1
- Проєкти учнів Scratch 2
- Проєкти учнів Scratch 3
- Проєкти учнів Scratch 4
- Проєкти учнів Scratch 5
Вивчаючи Scratch, діти не лише програмують, а й постійно стикаються з англомовними командами та інтерфейсом. Саме тому поєднання курсу з англійською для дітей в JustSchool — це подвійна користь: практична мова в дії + навички майбутнього.
Чому важливо вивчати лінійні алгоритми
Лінійні алгоритми — це ідеальна відправна точка у світі програмування. Їхнє вивчення закладає основу для подальшого розвитку навичок і допомагає дитині відчути перші успіхи вже після кількох занять.
По-перше, вивчення лінійних алгоритмів сприяє розвитку логічного мислення. Коли дитина будує послідовність дій, вона вчиться мислити структуровано: що має бути спочатку, що — після, як один крок впливає на інший. Це навичка, яка корисна не лише в програмуванні, а й у навчанні загалом.
По-друге, знання лінійних алгоритмів може стати міцним підґрунтям для подальшого вивчення Скретч, уміючи будувати такі алгоритми, дитина зможе легко опанувати наступні кроки: умови, цикли, події тощо.
По-третє, це надзвичайно мотивує продовжувати. Навіть найпростіші проєкти в Скретч із лінійними алгоритмами працюють «із першого кліку», а це ключ до зацікавлення та регулярного навчання. Тож якщо ваша дитина цікавиться технологіями — саме час спробувати курс по Scratch або створити власний проєкт за нашими прикладами.