- Чергування голосних звуків
- Чергування голосних не відбувається
- Чергування приголосних звуків
- Як JustSmart може допомогти підготуватися до НМТ?
Чергування голосних і приголосних звуків є важливою темою, яку школярі вивчають у курсі української мови. Ця тема не лише допомагає розширити знання про звукові закономірності в нашій мові, але й стає важливою складовою підготовки до Національного мультипредметного тесту (НМТ). У цій статті ми розглянемо основні правила чергування звуків, наведемо приклади та поради, які допоможуть краще засвоїти матеріал і впевнено пройти тестування. Вивчення цієї теми не тільки сприяє кращому розумінню лінгвістичних процесів, але й допомагає розвивати мовне чуття, що є важливим для успішного складання НМТ.
Іноді під час творення слова чи заміни його форми замість одного звука з’являється інший. Наприклад: друг — дружити; стіл — стола. Таку зміну звуків називають чергуванням.
Чергування звукiв — закономiрна змiна звукiв у коренях, суфіксах, префіксах, закінченнях пiд час словозмiни або творення нового слова. Чергуватися можуть і голосні, і приголосні звуки.
Чергування голосних звуків
В українській мові чергування голосних відбувається під час словозміни й словотворення.
Чергування голосних у коренях слів
- Звуки [о], [е] у відкритому складі чергуються з [і] в закритому. Наприклад: рік — року, свій — свого, попелу — попіл, вівця — овець, будова — будівництво, вільний — воля.
- Звуки [о], [е] чергуються з нулем звука. Це відбувається, коли [о] та [е] випадають: вітер — вітру, серпень — серпня, орел — орла.
- Звуки [і], [е] чергуються з [о] у деяких словах: шість — шести — шостий, сім — семи — сьомий, жінка — жених — жонатий.
Онлайн-курси підготовки до НМТ від Just Smart!
- Онлайн-заняття з досвідченими викладачами.
- Унікальні навчальні матеріали.
- Психологічні тренінги та практичні лайфхаки.





Чергування [о], [е] з [і] не відбувається:
- у називному відмінку в однині: ремінець – ремінця, рівень – рівня;
- у родовому відмінку в множині: вікно – вікон, гілка – гілок;
- у складних словах, що означають людей за родом діяльності, з наголошеним кінцевим -вод, -воз, -роб, -ход, -нос: діловод, електровоз, хлібороб, скороход;
- у пестливо-зменшувальних формах: кіл – кілок – кілочок, міст – місточок;
Виняток: слівце – словечко;
- у звукосполученнях -оро-, -оло-, ере-, -еле- (горох, голос, шелест, дерево);
Винятки: моріг, оборіг, поріг, сморід.
Чергування голосних у дієслівних коренях
- Звук [о] чергується з [а]: гонити — ганяти; котити — катати.
Увага! Дієслова з [о] звичайно позначають тривалу дію або одноразову закінчену; дієслова з [а] — повторювану багаторазову дію.
- Звук [е] чергується з [і]: летіти — літати, плести — заплітати.
- Звук [і] чергується з [а]: сідати — садити.
Чергування Е — О після Ж, Ч, Ш, ШЧ, ДЖ
після [ж], [ч], [ш], [шч], [дж], [й] перед м’яким приголосним пишемо “е” | вечеря, вишень, ніженька, увечері, щеміти |
після [ж], [ч], [ш], [шч], [дж], [й] перед твердим приголосним пишемо “о” | бджола, вечори, іграшок, копійок, чоловік, чорний (але чернетка), щока (але щічка) |
в іменниках жіночого роду (ІІІ відміни) в суфіксі пишемо “о” при словозміні | свіжість — свіжості, пекучість — пекучості |
Зауважмо! Є випадки, коли можна переплутати слова з чергування та пароніми (це слова, що близькі за звуковим складом і звучанням, але різні за значенням). Наприклад:
- голівка і головка (голівка – це пестливо-зменшувальна форма тої голови, що на плечах. Головка – це частина інструменту);
- берізка і березка (берізка – це маленьке дерево берези, а березка – вид бур’яну, який плететься);
- богатир і багатир (богатир – це силач, багатир – дуже багата людина).
Чергування голосних не відбувається
- У формах окремих слів [о], [е] не випадають: лоб — лоба, мох — моху, рот — рота, лев — лева.
- У групах -ор-, -ер-, -ов- між приголосними: торг — торгу, хорт — хорта, серп — серпа, вовк — вовка, шовк — шовку, але погірдний (від погорда).
- У групах із повноголоссям -оро, -оло, -ере, -еле: город, сторож; голос, солод; берег, серед, через; зелень, пелех, шелест, але моріг, оборіг, поріг, сморід; борода — борід — борідка, борона — борін — борінка.
- У словах іншомовного походження: бордюр, атом, акорд.
- Під наголосом у словотворчих компонентах -вод, -воз, -нос, -роб складних слів, що означають людей за професією: екскурсовод, водовоз; дровонос; хлібороб, хліборобство.
Проте в словах, що означають предмети, чергування [о]//[і] відбувається: водопровід — водопроводу, водогін — водогону.
Уважно!
- Пишемо й вимовляємо [а] після г, к, х перед складом з [а]: гаряче, гарячка, гаразд, кажан, калач, качан, хазяїн, халява; а також перед г у словах багатий, багато, багатство, багач, багатир (багач), багаття.
- Пишемо й вимовляємо [о] у словах: богатир (силач), крохмаль, борсук, комиш, комірка, коровай, кропива, комин, монастир, отаман, поганий, погон, пором, слов’яни, солдат, козак.
Чергування приголосних звуків
За допомогою частин тіла легко запам’ятати правило чергування приголосних в іменниках:
- [г] — [ж] — [з′]
- [к] — [ч] — [ц′]
- [х] — [ш] — [с′]
*тут буде картинка*
Так само приголосні також чергуються і в коренях дієслів. Наприклад:
- крикнути — кричати;
- замовкнути — мовчати;
- текти — течу;
- висіти — вишу.
При утворенні присвійних прикметників теж відбувається чергування. Кінцеві приголосні основи іменників [г], [к], [х] присвійних прикметників чергуються із [ж], [ч], [ш]. Наприклад:
- Ольга – Ольжин;
- свекруха — свекрушин;
- качка – каччин;
- муха – мушин.
Приклади завдань для самостійного розв’язування
- Знайди слово, у корені якого можливе чергування [o] — [e]
А. нести
Б. летіти
В. лізти
Г. сідати
- Знайди слово, у корені якого можливе чергування [o] — [а]
А. возити
Б. носити
В. бродити
Г. ломити
- Знайди слово, де НЕ відбувається чергування приголосних
А. берегти
Б. летіти
В. грати
В. писати
Як JustSmart може допомогти підготуватися до НМТ?
JustSmart пропонує ефективні курси підготовки до НМТ, на яких:
- Діє гарантія вступу на бюджет: ми гарантуємо вступ на бюджет або повертаємо кошти за навчання.
- Закриваємо всі потреби в підготовці до НМТ:
- Навчальні вебінари.
- Консультації з викладачем.
- Психологічні тренінги.
- Лайфхаки та рекомендації щодо складання НМТ.
За допомогою наших курсів підготовки до НМТ учні зможуть повністю розібратися в усіх аспектах іспиту, написати високоякісний мотиваційний лист, бути в курсі всіх новин і змін НМТ, а також отримати консультацію щодо вибору найкращого закладу вищої освіти для вступу. Запрошуємо пройти пробний тест нмт з української мови, аби визначити свій рівень прямо зараз!
Крім підготовки до НМТ, ми пропонуємо курси української мови для учнів 1-9 класів. Ці заняття допоможуть створити міцну базу знань та підготуватися до можливих навчальних викликів.
Також у нас є англійської для дітей у JustSchool, які сприятимуть успіху дитини у навчанні та відкриють нові перспективи для майбутнього.
Читайте також: Подвоєння та подовження приголосних
Отже, чергування голосних і приголосних звуків є важливими темами у вивченні української мови, які також мають велике значення для успішної підготовки до НМТ. Розуміння та опанування цих тем допомагає не лише правильно писати та говорити, але й підвищує мовну грамотність і впевненість у власних знаннях. Регулярне повторення правил та виконання вправ дозволять краще засвоїти матеріал та підготуватися до тестування.
*Відповіді та пояснення до завдань
- Знайди слово, у корені якого можливе чергування [o] — [e]
Відповідь: А. нести (ношу)
- Знайди слово, у корені якого можливе чергування [o] — [а]
Відповідь: Г. ломити (ламати)
- Знайди слово, де НЕ відбувається чергування приголосних
Відповідь: В. грати